Lagarele servesc la sustinerea arborilor,osiilor sau a altor organe de masini cu miscare de rotatie si sunt capabile sa preia fortele care actioneaza asupra acestora.
CARACTERIZARE. DOMENII DE FOLOSIRE
Lagarele cu rostogolire sunt realizate cu ajutorul rulmentilor si se caracterizeaza prin existent frecarii de rostogolire. Rulmentii sunt ansambluri independente formate din inelul exterior 1, inelul interior 2 – ambele având cai de rulare – corpurile de rostogolire 3 si colivia 4, care asigura dispunerea uniforma a corpurilor de rostogolire si împiedica contactul dintre acestea. În cazul unor dimensiuni radiale limitate, poate lipsi inelul interior sau ambele inele, caile de rulare fiind executate pe arbore, respectiv în carcasa.
Ansamblul lagarului cu rostogolire cuprinde – pe lânga rulment (rulmenti) –fusul arborelui, carcasa si organe pentru fixarea axiala a inelelor rulmentului,precum si dispozitive de ungere si etansare.
Avantajele lagarelor cu rulmenti constau în: pierderi prin frecare reduse, gabarit axial redus, consum de lubrifiant mic, întretinere usoara, standardizarea pe scara internationala a rulmentilor, prin care se asigura interschimbabilitatea acestora.
Lagarele cu rulmenti constituie principalul tip de lagar folosit în constructia de masini. Nu se recomanda folosirea acestora la turatii foarte mari, în cazul sarcinilor dinamice, în cazul vibratiilor,la lagarele foarte mari si care functioneaza la turatie joasa,la lagarele axiale greu încarcate etc.